Gør kajakken forårsklar

Det koster (næsten) kun knofedt at gøre kajakken forårsklar

Tekst og fotos af Lars Bo NIelsen

Forårssolen kigger frem og med de første forsigtige stråler kommer lysten til at tage ud og nyde naturen. Nyde roen, den milde forårsluft og den taktfaste rytme af pagajen, der bryder vandoverfladen.

Har din kajak overvintret i garagen eller kælderen, så er tiden ved at være inde til at gøre den forårsklar. En grundig rengøring, smøring af bevægelige dele og en polering med voks. Det er i store træk det, der skal til for at gøre din kajak forårsklar.

Ifølge kanoekspert Max Jacobsen så er der ingen grund til at investere i dyre specialprodukter. Hvad du skal gøre og hvad du kan bruge for at gøre kajakken klar efter vinteren, får du Max’ anbefalinger til her:

Almindeligt sulfo

Til at vaske kajakken kan du bruge almindeligt sulfo. Under vasken skal du sørge for at få vasket eventuelle saltaflejringer og sand af aluminiumsskinner til sæde og fodspark. Efter vask og tørring er det tid til at smøre de bevægelige dele med almindelig smørefedt eller smøreolie.

Start med at afmontere roret for at smøre rorstammen. Kig derefter på om sæde- og fodssparksystemet er med greb. Er de med greb, skal grebene smøres.

Rorliner eller wirer skal også efterses for brud eller anløb til brud. Er det tilfældet, skal de skiftes. Ellers skal de smøres der, hvor de passerer styreøjet for at glide lettere.

Rent optisk kan kajakken sikkert også trænge til at blive vokset og poleret. Til det kan du bruge en helt almindelig autovoks. Voks og polering har ingen indflydelse på kajakkens levetid og holdbarhed.

Det er rent optisk, så derfor er der ifølge Max ingen grund til at bruge dyrt specialvoks. Har kajakken fået småridser og/eller kalkaflejringer, så køb en autovoks med et midlt slibemiddel, der kan fjerne småridser og kalk. Har kajakken luge, er det også en god ide at smøre gummipakningen med vaseline.

Skader – lad fagfolkene komme til

Er der tale om større skader på kajakken, er det bedst at opsøge den forhandler, hvor du har købt kajakken – eller en materialemand i kajakklubben.

Forhandlerne yder som udgangspunkt service på de kajakker, de sælger. Reparationer er for fagfolk, for det er eksempelvis ikke det samme at reparere på en glasfiber kajak som en af kulfiber eller et andet materiale. 

Om skribenten - Lars Bo Nielsen

Lars Bo er redaktør og skribent på Magasinet Kano og Kajak, som er Dansk Kano og Kajak Forbunds medlemsmagasin, der formidler viden og inspiration inden for alle aspekter af kano- og kajaksporten.

Del denne side